האם יש איסור "לפני עיוור" למסור משאבה שקראתי שגורמת נזק? מאת: הרבנית רוית קלך

תשובות מאת: רבניות אורחות

אני מקווה שהשאלה במקום, יש לי התלבטות מוסרית ואני תוהה אם גם להלכה יש מה להגיד בנושא.

קיבלתי במסירה משאבת חלב חשמלית (אם זה משנה – דו צדדית של חברת לנסינו) יד שנייה. התכוונתי לחטא את החלקים/ לקנות חדשים ולהשתמש במנוע של המשאבה, אבל בדיעבד הבנתי שזה יכול להיות מאוד בעייתית. אני מתלבטת מה לעשות איתה. ראיתי בהרבה מקומות שנשים מחפשות כאלו משאבות למסירה והן אפילו נמכרות ביד 2. השאלה היא האם יש בזה משום "לפני עיוור לא תיתן מכשול", כי אני מעבירה הלאה משהו שלהבנתי יכול לגרום נזק למישהי שלא מודעת לכך. מצד אחד, היום המידע מאוד נגיש באינטרנט וניתן להגיד שכל אחת יכולה לעשות חיפוש ולהחליט מה מתאים לה ולכן היא לא נחשבת "עיוור". מצד שני, יש בלבול בנושא מכיוון שיש משאבות חלב שנועדו להעברה בין משתמשות בבתי חולים, ויש שטועות להשליך מהן לכל סוגי המשאבות.

חשבתי לפרסם את המשאבה למסירה ולכתוב הסתייגות בהודעה שייתכן שהדבר בעייתי ושכל אחת תחליט מה לעשות עם זה, אבל תוהה אם גם במקרה כזה המסירה בעייתית כי גם אם הצד השני עושה זאת במודע יתכן שייגרם נזק בגללי.

 

תשובה

תודה על שאלתך. נראה כי בפרסום חפץ למסירה העניין ההלכתי העולה הוא מידת האחריות שלך על החפץ הנמסר. ציינת מראש כי מדובר במשאבה שהיא יד שניה ובכוונתך לפרסם אותה למסירה במצבה כפי שהיא (כלומר אין את לוקחת על עצמך אחריות כלשהי לטיבה) ואת מעלה חשש שהיא עלולה לגרום לבעיה ויתכן שאישה שתרצה לקבל אותה ולהשתמש בה אינה מודעת לבעיה ולפיכך את שואלת אם יש בכך איסור "לפני עיוור".

ראשית אומר, כי איסור לפני עיוור שנלמד מהפסוק "ולפני עור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט, י"ד) רש"י במקום מסביר: "לפני הסומא בדבר לא תתן עצה שאינה הוגנת לו אל תאמר מכור שדך וקח לך חמור ואתה עוקף עליו ונוטלה הימנו". בספר החינוך מצווה רלב מופיע האיסור בשם "לא להכשיל אדם בחולשתו" (1).

כלומר, יש איסור להכשיל אדם שנמצא במצב של "סומא בדבר" כלשון רש"י-  לתת לו עצה לא הוגנת שהוא לא ידע להתמודד איתה בגלל חולשתו. כמוכן האיסור הוא במצב שבו אני מסייעת לו בעשיית עבירה. 

הגמ' במסכת ע"ז (ו ע"א) (2) בשאלה על האיסור של לא תתן בפני עיוור מכשול מביאה ברייתא שמי שמושיט לנזיר (שאסור לו לשתות יין במשך ימי נזירותו) כוס יין ומי שמושיט אבר מן החי לבן נוח עובר על איסור זה. אפשר למצוא זאת בימינו למשל בשאלה שנשאל הרב עובדיה יוסף- האם בעל מסעדה כשרה רשאי לספק מאכלי בשר ללקוחות גם בתשעת הימים למרות שהמנהג הוא שלא לאכול מאכלי בשר בימים אלו? (3)  

כמו כן מגמרא זו נלמד שהאיסור "לפני עיוור" חל רק במקרה בו עזרתו של הזולת היא המכשול שהביא לכך שהאדם יעבור על האיסור והאדם לא יכול היה להגיע למכשול בלי העזרה. הדבר נקרא "תרי עברי דנהרא" שמשמעו שהאדם שעלול לחטוא נמצא בצד אחד של הנהר והעבירה בצידו השני (כמו למשל בנזיר וכוס היין). האדם המסייע (שהושיט לו את כוס היין לצד השני של הנהר) הוא זה שמאפשר לו לעבור על האיסור. 

כך גם הובא להלכה למשל בשו"ע, יורה דעה בסימן קנא איסור למכור לעכו"ם דברים שונים שעלולים לשמש לעבודה זרה מאחר ובן נוח מוזהר על עבודה זרה חל איסור "בפני עיוור". הרמ"א מגיהה במקום שאין איסור "בפני עיוור" אם הגוי היה יכול לעבור את העבירה גם ללא עזרת ישראל במכירת אותם דברים.  (4)

כלומר במקרים רבים "בפני עיוור" הוא איסור המסונף לאיסור אחר ויש לבחון האם המעשה שאני עושה (במקרה זה ישראל שימכור לגוי דברים המשויכים לעבודה זרה/ הכוס של יין שאני מושיטה לנזיר) יביא לכך שהגוי יכשל בעבודה הזרה/ הנזיר ישתה את היין.

כפי שראינו בגמרא וברמ"א, הפוסקים הדגישו שבמרכיבי איסור "בפני עיוור" יש גם את הזמינות של המכשלה – אני מזמנת דבר שחברי לא יכול היה להשיג בלעדיי והוא הגורם הישיר למעשה כשלון וגם מרכיב הזמן -כישלון סמוך לזמן בו עשיתי את מעשה המכשלה. (כך למשל בשו"ת ישרי לב הרב יוני רוזנצוויג קלא -קמא)

לענייננו, יש לברר האם מדובר בעיוור? והאם מדובר במכשלה?

לעניין "העיוור"- את מציינת שהמידע שהובא לידיעתך הוא מידע פומבי "נחלת הכלל" שכל אחת יכולה להשיג אותו ונראה כי אין סיבה להגדיר את אותה אשה שרוצה במשאבה בגדר "עיוור".

לעניין המכשלה- כפי שאני מבינה אין מדובר כאן בחשש מפני איסור (למשל חשש שישתמשו במוצר בשבת) אלא בחשש שהמוצר עצמו שאת מעוניינת לפרסם למסירה (משאבת חלב אם ביתית) עלול להביא לידי נזק על בסיס הפרסומים שהובאו לידיעתך ובגינם את נמנעת מלהשתמש בה. כלומר החשש הוא מפני זה שהמוצר עצמו יגרום לתקלה. כפי שציינת מוצרים כאלה (משאבות חשמליות ביתיות יד שניה) נמצאים זמינים לכל מי שחפצה בכך בין בתשלום ובין למסירה ואף אם היה חשש לאיסור "בפני עיוור" את אינך הגורם היחיד המציע מוצר כזה.  

יש לשים לב שקיים מידע רב ברשתות החברתיות שיכול להיות שונה וגם סותר שהוא נגיש לציבור ואין סיבה שאת תקחי אחריות על מה שמתפרסם וכל אישה תחליט בעצמה  איזה פרסומים היא מקבלת כנכונים. 

לסיכום מהעולה לעיל, איני סבורה שמדובר באיסור "בפני עיוור", אך טוב תעשי אם תפני את תשומת הלב במודעה לכך שיש פרסומים לפניהם מומלץ שלא להשתמש במוצר זה ובזה עשית את שלך לעניין "ואהבת לרעך כמוך" ולעניין "ועשית הטוב והיישר" וכל מי שתחפוץ במשאבה הזו למרות הדברים שכתבת עושה זאת על אחריותה הבלעדית.

רוית

הרבנית עו"ד רוית קלך מוסמכת לרבנות מטעם "כולל דעה" במדרשת לינדנבאום והיא ממשיכה ללמוד בכולל כעמיתה. הרבנית רוית עסקה בעבר בעריכת דין עם מומחיות בתחום הבינלאומי במחלקה המשפטית של התעשייה האווירית לישראל בע”מ.

 

הערות:

(1)  ספר החינוך רלב: לא להכשיל בני ישראל לתת להם עצה רעה,  אבל ניישר אותם כשישאלו עצה, במה שנאמין שהוא יושר ועצה טובה, שנאמר (ויקרא יט, יד): "ולפני עור לא תתן מכשול". ולשון ספרא [1], לפני סומא בדבר והיה נוטל ממך עצה אל תתן לו עצה שאינה הוגנת לו. ואמרו זכרונם לברכה אל יאמר אדם לחבירו מכור שדך וקח חמור, והוא עוקף עליו ונוטלה הימנו. וזה הלאו כולל כמו כן מי שיעזור עובר עבירה, שהוא מביא אותו שיתפתה בזולת זה לעבור פעמים אחרים עוד. ומזה הצד אמרו זכרונם לברכה (ב"מ עה, ב) במלוה ולוה בריבית ששניהם עוברים בלפני עור וגו'. 

שורש המצוה ידוע, כי תיקון העולם ויישובו הוא להדריך בני אדם ולתת להם בכל מעשיהם עצה טובה. 

 

(2)     ע"ז ו: איבעיא להו משום הרווחה או דלמא משום (ויקרא יט, יד) ולפני עור לא תתן מכשול למאי נפקא מינה דאית ליה בהמה לדידיה אי אמרת משום הרווחה הא קא מרווח ליה אי אמרת משום עור לא תתן מכשול הא אית ליה לדידיה וכי אית ליה לא עבר משום עור לא תתן מכשול והתניא אמר רבי נתן מנין שלא יושיט אדם כוס של יין לנזיר ואבר מן החי לבני נח ת"ל (ויקרא יט, יד) ולפני עור לא תתן מכשול והא הכא דכי לא יהבינן ליה שקלי איהו וקעבר משום לפני עור לא תתן מכשול הב"ע דקאי בתרי עברי נהרא דיקא נמי דקתני לא יושיט ולא קתני לא יתן ש"מ

( 3)  הרב עובדיה יוסף,  שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן לח

שאלה מבעל מסעדה כשרה: האם מותר לו לפתוח המסעדה ולספק מאכלי בשר ללקוחות הרגילים אצלו, גם לאחר ראש חודש אב, אף על פי שאסור לאכול אז מאכלי בשר, שאם לא יעשה כן ילכו הלקוחות שלו למסעדה אחרת ולא ישובו אליו עוד, או על כל פנים יש בזה משום לפני עור לא תתן מכשול? 

תשובה: .. ומנהג ארץ ישראל להחמיר שלא לאכול בשר מראש חודש אב עד מוצאי תשעה באב, …ולכאורה לפי זה יש מקום לומר שהמגיש מאכלי בשר ללקוחות יהודים במסעדה שלו, עובר משום לפני עור לא תתן מכשול, ואף על פי שאמרו במסכת עבודה זרה (ו' ע"ב) שאיסור לפני עור לא תתן מכשול אינו נוהג אלא בדקאי בתרי עברי דנהרא, כלומר, שאין כל אפשרות לאדם לעבור העבירה אלא על ידי זה שמכשילו בכך, אבל אם העובר על האיסור יכול לעשות זאת בלעדיו, אינו עובר מן התורה משום לפני עור לא תתן מכשול, וכאן הרי יש עוד מסעדות אחרות המספקות גם מאכלי בשר לכל דכפין, אולם המשנה למלך (בפרק ד' מהלכות מלוה ולוה הלכה ב') כתב, שזהו דוקא אם יוכל לעבור על האיסור מבלי שתהיה יד ישראל באמצע, אבל אם לא יימצא דרך לעבור אלא על ידי שישראל אחר יספק לו את האיסור, כיון שגם הישראל האחר מוזהר משום לפני עור לא תתן מכשול, לא נפקע האיסור בכך. ..מכל מקום יש לצרף בזה דעת הרמב"ן שהובא בהר"ן (סוף פרק קמא דעבודה זרה), שאם יכול לעשות האיסור בעצמו, אין איסור כלל משום לפני עור לא תתן מכשול, ואפילו מדרבנן.… לכן יש מקום להקל בזה כשיש צורך של פרנסה כמו בנידון דידן. ובעצם הדבר שהרבנות הראשית מרשה למסעדות כשרות לספק בשר ללקוחותיהם בימים אלה, כבר כתב בשו"ת הרי בשמים חלק א' (סימן נ"ח) שנהגו להקל בזה, שאם לא כן יש חשש שיבואו לאכול בשר נבלות וטרפות במסעדות לא כשרות. ואף על פי שיש רבים החולקים על היתר זה, הנח להם לישראל. בסיכום: מותר לישראל בעל מסעדה כשרה לספק מאכלי בשר ללקוחותיו גם אחר ראש חודש אב, ובפרט אם יש מקום לתלות שהלקוח אינו בקו הבריאות. ואם אפשר להגיש בשר עוף, עדיף יותר מאשר להגיש בשר בהמה, כמו שאמרו (בחגיגה דף ח' ע"א) שאין שמחה אלא בבשר בהמה. וכמבואר באחרונים. ויהי רצון שנזכה לראות בנחמת ציון וירושלים בקרוב אמן ואמן.

 

(4)        שו"ע יו"ד סימן קנא א:  דְּבָרִים שֶׁהֵם מְיֻחָדִים לְמִין מִמִּינֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים שֶׁבְּאוֹתוֹ מָקוֹם, אָסוּר לִמְכֹּר לְעוֹבְדֵי אוֹתָן עֲבוֹדוֹת כּוֹכָבִים שֶׁבְּאוֹתוֹ מָקוֹם. …וְאִם פֵּרֵשׁ הָעוֹבֵד כּוֹכָבִים שֶׁהוּא קוֹנֶה אוֹתָם לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, אָסוּר לִמְכֹּר לוֹ אֶלָּא אִם כֵּן פְּסָלַן מִלְּהַקְרִיבָן לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים.

הַגָּה: אָסוּר לִמְכֹּר לְעוֹבֵד כּוֹכָבִים מַיִם, כְּשֶׁיּוֹדְעִים שֶׁרוֹצֶה לַעֲשׂוֹת מֵהֶם מַיִם לְהַטְבִּיל (תא"ו ני"ז).

 הָיוּ מְעֹרָבִים דְּבָרִים הַמְיֻחָדִים עִם דְּבָרִים שֶׁאֵינָם מְיֻחָדִים, כְּגוֹן לְבוֹנָה זַכָּה בִּכְלַל לְבוֹנָה שְׁחֹרָה, מוֹכֵר הַכֹּל סְתָם וְאֵין חוֹשְׁשִׁין שֶׁמָּא יְלַקֵּט הַזַּכָּה לְבַדָּהּ לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.

הַגָּה: וְדַוְקָא לְכֹהֵן (עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים) אוֹ לְגּוֹי שֶׁחֶזְקָתוֹ שֶׁיַּקְטִיר הַלְּבוֹנָה לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, אֲבָל לִסְתָם גּוֹי, שָׁרֵי. יֵשׁ אוֹמְרִים הָא דְּאָסוּר לִמְכֹּר לָהֶם דְּבָרִים הַשַּׁיָּכִים לַעֲבוֹדָתָם, הַיְנוּ דַּוְקָא אִם אֵין לָהֶם אֲחֵרִים כַּיּוֹצֵא בוֹ אוֹ שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִקְנוֹת בְּמָקוֹם אַחֵר, אֲבָל אִם יְכוֹלִים לִקְנוֹת בְּמָקוֹם אַחֵר, מֻתָּר לִמְכֹּר לָהֶם כָּל דָּבָר (מָרְדְּכַי דפ"ק דע"ז). וְיֵשׁ מַחְמִירִין. וְנָהֲגוּ לְהָקֵל כַּסְּבָרָא הָרִאשׁוֹנָה, וְכָל בַּעַל נֶפֶשׁ יַחְמִיר לְעַצְמוֹ (ר"ן שָׁם וּבְתוֹסָפוֹת וַאֲשֵׁרִ"י והגמ"ר פ"ק דְּשַׁבָּת לְדַעַת הָרַב).

 

 

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן