כיצד ניתן לחזור להינשא לגרושה?

איך אפשר לחזור לגרושה?

 

תשובה

שלום רב לך,

כאשר שני בני זוג שהתגרשו מחליטים לחזור ביחד ולהינשא שנית, יש להם הזדמנות נדירה לקיים מצווה מן התורה הנקראת ״מחזיר גרושתו״.

היהדות מאפשרת גירושין על בסיס הפסוק בתורה "כִּי-יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה, וּבְעָלָהּ; וְהָיָה אִם-לֹא תִמְצָא-חֵן בְּעֵינָיו, כִּי-מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר–וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ, וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ." (דברים כ"ד, א')

התורה גם מאפשרת לזוג הגרוש לחזור לנישואין, אמנם בתנאים מסויימים. הכתוב מפרש את אותם התנאים בהמשך הפרק (פסוקים ב' – ד'), ומפרט: אם לאחר הגירושין האישה התחתנה עם אדם אחר והתאלמנה או התגרשה ממנו, התורה אוסרת לבן הזוג הראשון לשוב ולהתחתן עם האישה.

בפן המעשי כדי להתחתן שנית, בתנאי שגרושתך לא נישאה לאחר, ואתה אינך כהן (שהרי אסור לכהן להשיא גרושה), עליכם לפנות למועצה הדתית לרישום נישואין בהליך הרגיל. ההוראות ברורות:

"המבקש לחזור ולישא את גרושתו בטרם נישאה האישה לאיש אחר (״מחזיר גרושתו״), אינם צריכים להמתין ג׳ חודשי הבחנה מיום הגירושין, אולם חובה עליהם להירשם לנישואין בהליך רגיל, לוודא את עדכון המצב האישי שלהם בתעודת הזהות (גרוש – גרושה), ובנוסף, על החתן להמציא אישור שאינו כהן." (נוהל רישום נישואין, הרבנות הראשית לישראל) לרשימת המסמכים הנדרשים ראה פרק ג' סעיפים 23-24".

אני מאחלת לך שתזכה לבנות בית נאמן בישראל.

 

בתפילה לבשורות טובות,

הרבנית ד"ר רחל לבמור

טוענת רבנית

הפרויקט למניעת עגונות

ישראל הצעיר והסוכנות היהודית

 

להרחבה:

דברים כ"ד, א' – ד' : המצווה מן התורה

 א כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ וְהָיָה אִם לֹא תִמְצָא חֵן בְּעֵינָיו כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ. ב וְיָצְאָה מִבֵּיתוֹ וְהָלְכָה וְהָיְתָה לְאִישׁ אַחֵר. ג וּשְׂנֵאָהּ הָאִישׁ הָאַחֲרוֹן וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ אוֹ כִי יָמוּת הָאִישׁ הָאַחֲרוֹן אֲשֶׁר לְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה. ד לֹא יוּכַל בַּעְלָהּ הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר שִׁלְּחָהּ לָשׁוּב לְקַחְתָּהּ לִהְיוֹת לוֹ לְאִשָּׁה אַחֲרֵי אֲשֶׁר הֻטַּמָּאָה כִּי תוֹעֵבָה הִוא לִפְנֵי יְהוָה וְלֹא תַחֲטִיא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה.  

רמב"ם, ספר המצוות, לאו שנ"ו

הזהיר האדם מהחזיר את גרושתו אחר שנישאת לזולתו, והוא אמרו "לא יוכל בעלה הראשון אשר שלחה לשוב לקחתה אחרי אשר הטמאה" (דברים כד, ד).

 

רמב"ם, משנה תורה, הלכות גירושין פרק י"א

הלכה יב – המגרש את אשתו, ונתקדשה לאחר, אע"פ שלא בעלה, נאסרה על הראשון. ואם החזיר הראשון ובעלה, לוקה. וכופין אותו להוציא. שנאמר ״לא יוכל בעלה הראשון״ וגו'.

הלכה יג – זינתה עם אחר כשהיא גרושה, מותרת לחזור לבעלה. שנאמר ״ויצאה מביתו והלכה והיתה לאיש אחר״. הוייתה לאיש אחר – שהיא הקדושין, היא שאוסרת אותה על בעלה, לחזור לו.

 

ספר החינוך, מצווה תק"פ –  לא להחזיר את הגרושה משנישאת לאיש אחר

שנמנענו מלהחזיר האשה אחר שגרשנוה ונישאת לאחר, ודווקא נישאת או נתארסה, אבל זנתה אחר שגרשה מותר להחזירה, ועל זה נאמר "לא יוכל בעלה הראשון אשר שלחה לשוב לקחתה" (דברים כד, ד). וזה ידבר אחר שנישאת לאחר, כמו שאמר תחילה והלכה והייתה לאיש אחר, דאילו קודם שתינשא מותר להחזירה, וגם ראוי לעשות כן אם אינה רשעה.

משרשי המצוה. כדי להרחיק כל עניין הזימה וכל הדומה לו. וכבר כתבתי בסדר אחרי מות (מצוה קפח) ובלאו דלא תנאף בסדר וישמע יתרו (מצוה לה), ריבוי הנזקים שהן בזימה, וידוע הדבר, וכעין זימה היא להיות אשה יוצאת מן האחד ומשמשת לאחרים ואחר כך לשוב אל הראשון.

 

שולחן ערוך, אה"ע, סימן י', א'

המגרש את אשתו ואחר כך זינתה מותרת לחזור לבעלה:

הגה: וכן אם זנתה עם הראשון ונתקדשה לשני וגירשה, מותרת לחזור לראשון, אפילו היתה מיוחדת לו תחילה (תשו' הרא"ש כלל כ"ד ומהר"ם פאדווה סימן י"ט).

אבל אם נתקדשה לאחר וגירשה או מת, אסורה לחזור לראשון ואפילו לא נתגרשה רק מכח קול בעלמא (הרא"ש כלל ה') (וע"ל סימן ו' וע"ל סימן מ"ו סעיף ה' וסעיף ו'):

 

נוהל רישום נישואין, הרבנות הראשית לישראל, מהדורה מעודכנת–תמוז תשע"ט, פרק ג' סע' 23-  24 , עמ' 20: ההוראות לרישום נישואין

 

 

 

 

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן