באיזה סוג מסרק מותר להסתרק בשבת?

שלום,

לאחרונה נודע לי העניין שצריך מסרק מיוחד בשבת והחלטתי שאני רוצה להקפיד על העניין וקניתי את המסרק הבא https://www.peamitstore.co.il/Product/31202

השאלות שלי הם:
1.מצאתי את המברשת בגוגל איך אני יודע שזו מברשת שמתאימה לשבת מעבר לכך שרשום באתר?

2.ברוך ה' יש לי שיער שופע ואני נוהג להסתרק עם שביל באמצע קראתי שזה בעייתי לעשות בשבת שביל באמצע ואפשר לעשות בידיים. האם יהיה אפשר לבצע שביל באמצע בעזרת מברשת מיוחדת לשבת שקניתי?

3.מכיוון שאנחנו חדשים מאוד בעניין של סירוק שבת במברשת שבת נשמח לפירוט מה אפשר לעשות אם אותה מברשת ומה אסור לעשות. האם במברשת הרכה לשבת אפשר לעשות כל סירוק כי אנחנו לא מתכוונים לתלישת שערות או שעדיין נהיה מוגבלים. יש לי בנות קטנות אם שיער שופע וחשוב לי לסרק אותן בשבת.

4.מכיוון שבעבר השתמשנו במברשת רגילה ולא היה לנו עניין בתלישת שערות וזה נעשה בדרך אגב האם השימוש באותה מברשת הייתה עבירה על מצוות דוארייתא או דרבנן?

 

תשובה

שלום לשואל,

הדיון בתלישת השיער תוך כדי סירוקו נלמד מן הנזיר, האסור בתספורת (מסכת נזיר דף מב ע"א). דעת התוספות, כי הכל תלוי בכוונת האדם, והאיסור נובע מן ההנחה, שכל המסתרק מתכוון להשרת השיער הרופף. ואילו מדברי הרא"ש (שם) ורש"י (שבת דף נ ע"ב) מובן כי סירוק במסרק גורם בהכרח להשרת שיערות רופפות, ולכן המעשה אסור בשבת, זאת בשונה מסירוק בידיים (פספוס).[1] גם השולחן ערוך (סימן שג סעיף כז) כותב, כי הסירוק בכל מברשת שתתלוש שיער אסור בשבת, מכיוון שמדובר בתולדה של מלאכת גוזז, אך מותר הסירוק ביד, מכיוון שאף אם ייתלשו מעט שערות, אין מדובר בפסיק רישיה דניחא ליה, כלומר תוצאה הכרחית, שהאדם מרוצה ממנה, אף אם לא התכוון אליה מלכתחילה.

לגבי מקור האיסור, האם הוא מדאוריתא או מדרבנן, נחלקו הפוסקים, יש הסבורים שהוא מן התורה (שו"ת הריב"ש סימן שצד, שער הציון סימן שג ס"ק עב), ויש הסבורים כי הוא מדברי חכמים (רמב"ם נזירות פרק ה הלכה יד, אגלי טל מלאכת גוזז אות י, ילקוט יוסף שבת ב סימן שג סעיף יח), ולכן המסתרק אינו לוקה. סיבת הדבר היא שאף אם המסתרק מעוניין בנשירתן, השערות שנחלשו עומדות ממילא לנשור (רדב"ז על הרמב"ם), וכן זהו דבר שאינו מתכוון, כלומר, כוונתו לסידור השיער, ולא לתלישתו (כסף משנה, אגלי טל מלאכת גוזז אות יא).

מן הדברים עולה, כי מברשת רכה וגמישה אשר מחליקה ומיישרת את השערות מבלי לתלוש אותן, מותרת לשימוש בשבת, בנוגע לגברים ולבעלות שיער קצוץ וחלק וללא קשרים, אשר אין חשש לתלישת שערות, אין איסור לשימוש במברשת רגילה (פניני הלכה שבת פרק יד סעיף ג). ויש הנוהגים לייחד מברשת מיוחדת לשימוש בשבת, כדי שלא ייראה כ"עובדין דחול" (משנה ברורה סימן שג ס"ק פז, אגרות משה אורח חיים חלק ב סימן עח).

מכיוון שכתבת ששיערך שופע, אין לך להקל בהיתר שציינתי, והמלצתי לך שתקפיד להסתפר לעתים קרובות. לגבי בנותיך, הדרך הטובה ביותר להתנהל בשבת היא באיסוף השיער (אם האיסוף נעשה בקליעת צמות לפני כניסת השבת, פירוקן ייאסר עד למוצאי שבת, למרות שהסרת הגומיה מותרת), או סידורו בסיכות נוי. בדרך זו לא ייקשרו השערות במהלך שנת הלילה. לאחר ההשכמה בבוקר, הן תוכלנה לפתוח את השערות ולהחליקן במברשת רכה.

בנוגע להפרדת השערות ליצירת שביל, לדעת השו"ע (סימן שג סעיף כו) הדבר מותר אף בסיוע כלי, מכיוון שאין מתכוונים לתלישה ואין מדובר בפסיק רישא, ואילו הרמ"א מתיר זאת בידיים בלבד מחשש לתלישת שיער כלשהי (משנה ברורה ס"ק פד). במברשת רכה הדבר יהיה מותר.

מכיוון שאיני עוסקת במסחר ושיווק, איני מכירה מוצרים המוצעים למכירה בשוק, ואיני יכולה להמליץ על כשרותם מבחינה הלכתית. תוכל לבדוק זאת בעצמך מול היצרן או המפרסם, ולברר מי הסמכות ההלכתית שהתירה את המברשת לשימוש בשבת.

 

אני מאחלת לך שתזכה לענג את השבת ולכבדה.

עידית

 

[1] בנוגע למלאכת גוזז בכלל ישנה מחלוקת בין הפוסקים, האם היא מדאוריתא רק כאשר מעוניינים להשתמש בצמר הגזוז, או אף כאשר גוזזים לצורך ניקוי העור, ולא לצורך השימוש בצמר.

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן