כיצד אפשר לחמם בקבוק חלב אם בשבת? מאת: הרבנית רוית קלך

תשובות מאת: רבניות אורחות

רציתי לדעת האם יש בעיה לחמם בקבוק חלב אם לשים בתוך סיר שיש מים חמים בשבת

 

תשובה 

קיבלתי בתודה את שאלתך על חימום חלב אם בשבת. החשש הוא מפני בישול שהיא אחת מ39 המלאכות האסורות בשבת מדאורייתא. ראשית אומר שבהלכות שבת יש הבדל בין שיעור הבישול בדבר יבש לשיעור הבישול בדבר לח. חלב אם הוא נוזל ונכנס לגדר "דבר לח". ההלכה קובעת שבדבר לח השיעור לבישול הוא "יד סולדת בו" (1). כלומר, חימום נוזל לחום של יד סולדת בו ייחשב בישול בשבת. (גמ' בבלי שבת מ ע"ב).

במקרה זה, "חלב אם" הוא דבר שמעצם טיבו לא נועד לבישול וגם לא לחימום של מעל "יד סולדת בו". (מקובל לקבוע כי חימום עד 45 מעלות לא יחשב כיד סולדת ראי הערה 1).

אני מניחה שאת רוצה לחמם את החלב כדי להאכיל את התינוק/התינוקת ושחלב האם נשמר עד לחימומו בקירור.

האפשרות ההלכתית לחמם את חלב האם בלי להגיע לידי "בישול" בשבת היא לשים את הבקבוק בתוך כלי/סיר לאחר שמילאת את הכלי/הסיר במים חמים מהמיחם/מהפלטה. המים במיחם או בסיר שעל הפלטה נחשבים כלי ראשון. הכלי שאליו מזגת את המים החמים ובו הנחת את הבקבוק נחשב ככלי שני. בדרך זו, חלב האם בבקבוק יוכל להתחמם עד לחום שנראה לך נכון לתת לתינוק לאכול ממנו ובכל מקרה לא יוכל להגיע לחום של "יד סולדת בו" כך שאין חשש לבישול. (2)

אפשרות נוספת היא לשים את הבקבוק בכלי ריק ולערות עליו מים חמים מכלי ראשון (הערה 3). הדבר לא ייחשב כבישול בשל הבקבוק שבתוכו נמצא החלב, אך יש לשים לב שכלל עירוי מכלי ראשון על מאכל (קרי, שפיכת מים חמים מהמיחם ישירות על דבר אחר) עלול להיחשב כבישול. (שו"ע או"ח סימן שיח סע י) (הערה 4).  

בברכה,

רוית

הרבנית עו"ד רוית קלך מוסמכת לרבנות מטעם "כולל דעה" במדרשת לינדנבאום והיא ממשיכה ללמוד בכולל כעמיתה. הרבנית רוית עסקה בעבר בעריכת דין עם מומחיות בתחום הבינלאומי במחלקה המשפטית של התעשייה האווירית לישראל בע”מ.

 

 הערות

  1. חום יד סולדת בו– הגדרת בישול בדבר לח אם מגיע לשיעור יד סולדת (יד נסוגה בגלל חוסר נעימות כשנוגעת בו). הגדרה זו משתנה בין אדם לאדם ולכן מקובל לקבוע כי עד 45 מעלות לא יד סולדת (מנחת שלמה ח"א סימן צא ח וראי עוד שמירת שבת כהלכתה פרק א פסקה א ה"ש ב וג) אם הנוזל לא יכול להגיע לחום הזה (יד סולדת) במקום שבו שמתי אותו – יהיה מותר בשבת לשים אותו שם. לפיכך, מותר לשים בכלי שני וכן במקרה שהנוזל נמצא ליד מקור החום (ראי שו"ע או"ח, סימן שיח, סע' יד).

  2. שו"ע או"ח הלכות שבת סימן שיח: סע יג: מֻתָּר לִתֵּן קִיתוֹן שֶׁל מַיִם אוֹ שֶׁל שְׁאָר מַשְׁקִים בִּכְלִי שֵׁנִי שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַיִם חַמִּין, אֲבָל בִּכְלִי רִאשׁוֹן אָסוּר. וכן במשנה ברורה שם.

  3. ראי שמירת שבת כהלכתה פרק א פסקה נ (עמ' כא) אין לכסות את הבקבוק כולו במים חמים

  4. שו"ע או"ח הלכות שבת סימן שיח סע י: אסור ליתן תבלין בקערה ולערות עליהן מכלי ראשון. שימי לב שעירוי מכלי ראשון מבשל "כדי קליפה" אך בשל הבקבוק עצמו אין מניעה לחמם כך את החלב לעומת מצב של שפיכת המים הרותחים ישירות על דבר אחר. (למשל קלי בישול).

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן