האם דין דם בתולים אחרי הנישואין רלוונטי בכלה שקיימה יחסים בעבר?

אני מדריכת כלות וכעת לומדת איתי כלה שקיימה יחסים כבר בעבר. האם דין דם בתולים חל עליה?? הכוונה האם הזוג נאסר לאחר החתונה כמו כלה בתולה?

 

תשובה

שלום רב,

חכמים תקנו שחתן וכלה שקיימו יחסים פעם ראשונה לאחר החופה נאסרים משום דין "דם בתולים" (שולחן ערוך יו"ד סימן קצ"ג). אפילו אם הכלה לא ראתה דם כלל (דבר שכיח ביותר באישה בוגרת), קבעו להלכה שבני הזוג נאסרים לאחר החיבור הראשון. עוד על ליל הכלולות ודיני דם בתולין אפשר לקרוא כאן: https://www.yoatzot.org/hebrew/204/3213/ ) אבל, כלה שיודעת בוודאות שאין לה בתולין מכיוון שקיימה יחסים כבר במהלך חייה, אינה צריכה לפרוש בשל גזירת דם בתולין.

ר' שמעון איידר בחיבורו "ספר הלכות נידה" מסכם את הנושא כך: "ופשוט דמה שכתב המחבר (שו"ע יו"ד סימן קצ"ג) 'הכונס את הבתולה' כוונתו דדוקא בכלה בתולה חיישינן לדם בתולין, אבל בכלה שנתאלמנה או נתגרשה מן הנישואין (וכן בדבר השכיח בדורנו בכלות בעלות תשובה שיש מהן שאין להם בתולים) אין צורך לפרוש ממנה אם לא מצאה דם. ואם מצאה דם נאסרה ככל אשה שראתה דם מחמת תשמיש ואין לה הקולות של דם בתולים, אם לא שיש לתלות במכה או בלידה."

בברכה,

חנה

 

יש לי שאלה

הפנייה ל"משיבת נפש" יכולה להיות אנונימית, עם זאת כל פרט שתבחרו לשתף יעזור לנו בדיוק התשובה והתאמתה אליך אישית. השאלות והתשובות יפורסמו באתר ללא פרטים מזהים ובמידת הצורך ישונו פרטים בגוף השאלה כדי להגן על צנעת הפרט.

בשל השאלות הרבות המופנות אל הרבניות אנו ממליצים להתאזר בסבלנות בהמתנה לתשובה. אם יש צורך במענה דחוף אנא ציינו זאת בפנייתכן. זמן המענה הרגיל הוא כשבועיים.
לתשומת לבכם, השאלות מגיעות למנהלות האתר, ומועברות למשיבות השונות בהתאם לתחומי העניין והפניות. אם ברצונכם להפנות שאלה לרבנית מסוימת אנא ציינו זאת בגוף השאלה.
עצם שליחת השאלה מהווה הסכמה לתנאים אלו.

תשובות הרבניות לשאלותיכם יתקבלו באמצעות הדואר האלקטרוני, אנא הקפידו לציין כתובת דואר אלקטרוני תקינה.

דילוג לתוכן